Μέχρι σήμερα έχουν χαθεί μέσα στο ωκεανό πάνω από 4.780.000 βαρέλια πετρελαίου, από το πηγάδι Deepwater Horizon στα ανοικτά του κόλπου του Μεξικού, μετά την καταστροφή στην εξέδρα άντλησης πετρελαίου της BP.
Ας δούμε αρχικά λίγο τα γενικά, περί εξεδρών άντλησης πετρελαίου
Οι εξέδρες άντλησης πετρελαίου δημιουργήθηκαν από την ακόρεστη δίψα της κοινωνίας για περισσότερο πετρέλαιο, και τον προϊόντων που προκύπτουν από αυτό, καθώς και την μανία τον πετρελαϊκών εταιριών για μεγαλύτερα κέρδη. Η πρώτη εξέδρα δημιουργήθηκε το 1896 ελάχιστα έξω από τις ακτές της Καλιφόρνια, σε βάθος μόλις 14 ποδιών. Μέχρι το 1950 περίπου τα πράγματα δεν είχαν αλλάξει ιδιαίτερα με το βάθος άντλησης να είναι μόλις σε βάθος 40 πόδια. Γιατί??? Η απάντηση πολύ απλή μέχρι τότε η χαμηλή τιμή του αγαθού καθώς και το υψηλό κόστος δημιουργίας των εξεδρών, τις καθιστούσαν αντιοικονομικές Η πετρελαϊκή κρίση όμως του 1970 έκανε της πλατφόρμες αυτές οικονομικά βιώσιμες και ξεκίνησε ένας φρενήρης αγώνας κατασκευής όλο και μεγαλύτερων εξεδρών, που εκμεταλλευόντουσαν πετρέλαιο σε όλο και μεγαλύτερα βάθη. Με τη βαθύτερη να φτάνει σήμερα τα 2,414 μέτρα (7,920 ft). (Γενικά τα είδη πλατφορμών άντλησης πετρελαίου είναι πολλά και ξεφεύγουν από το θέμα μας.)
Η ιστορία της Deepwater Horizon
Ίσως πια το πιο διάσημο πηγάδι πετρελαίου. Δημιουργία της εταιρίας Hyundai Heavy Industries για την εταιρία R&B Falcon, αργότερα αγοράστηκε από την BP, μία υπερσύγχρονη εξέδρα που διέθετε τα υψηλότερα στάνταρτ της εποχής μας όσο αφορά την ασφάλεια και την τεχνολογία που διέθετε. Μια πλατφόρμα με ικανότητα άντλησης πετρελαίου σε βάθος 30000 ποδιών και πιέσεων 15,000 psi με κόστος κατασκευής 544 εκατομμύρια δολάρια, ένα διαμάντι της ναυπηγικής τεχνολογίας. Στις 20 Απριλίου 2010 αυτό το κόσμημα μετά από μία έκρηξη βυθίστηκε αφήνοντας το πηγάδι ανοικτό και προκαλώντας έτσι μια τεράστια οικολογική καταστροφή.
Τα αίτια της καταστροφής και οι ευθύνες.
Σε μερικά υπόγεια κοιτάσματα πετρελαίου, όταν το υπέδαφος είναι ασταθές, μετά την δημιουργία του πηγαδιού και την άντληση του πετρελαίου δημιουργείται μία αστάθεια πιέσεων. Αυτό συμβαίνει καθώς το πετρέλαιο που βρίσκεται μέσα στη ''θήκη'' του κοιτάσματος, στηρίζει το έδαφος. Όταν αυτό το πετρέλαιο ελαττώνετε, τότε το έδαφος που καλύπτει το κοίτασμα καταρρέει μερικώς, προκαλώντας τεράστιες πιέσεις στους σωλήνες άντλησης μέχρι και καθίζηση του επιφανειακού εδάφους ή στην περίπτωσή μας του βυθού.
Αυτό συνέβη και σε αυτή τη περίπτωση.. και αν αναρωτιέστε...!! δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει, έχει ξανασυμβεί πολλές φορές προκαλώντας ανάλογα θανατηφόρα ατυχήματα.
Η διαφορά είναι ότι τα προηγούμενα ατυχήματα έγιναν στη ξηρά ή σε μικρά βάθη. Συνεπώς η γνώση υπήρχε..και έπρεπε να γίνουν εκτενείς έρευνες για τον τύπο του βυθού και του υπεδάφους πριν ανοιχτεί το πηγάδι
Τα πρώτα σημάδια της καταστροφής φάνηκαν πολλές ώρες πριν συμβεί σύμφωνα με τους βουλευτές Χένρι Γουόκσμαν και Μπαρτ Στιούπακ. 2 ώρες πριν το ατύχημα άρχισε να βγαίνει από το πηγάδι περισσότερο υγρό απ΄ όσο διοχετευόταν σε αυτό. Αλλά η διοίκηση δεν επέτρεψε το άμεσο κλείσιμο της δεξαμενής και το σφράγισμα του πηγαδιού. Μόλις 18 λεπτά πριν την έκρηξη όταν στην εξέδρα πετάχτηκε ένας geyser νερού, λάσπης και μεθανίου πήραν απόφαση για την σφράγιση . Όμως ήταν πολύ αργά.
Η λύση???
Μετά απο δίαφορες αποτυχημένες προσπάθειες που έκανε η εταιρία για το σφράγισμα του πηγαδιού, γνωστές από τα δελτία ειδήσεων, αποφασίστηκε το άνοιγμα δύο άλλων πηγαδιών κοντά στο αρχικό. Όπως ευελπιστούν οι ειδικοί αυτό θα οδηγήσει σε μείωση της πίεσης στο αρχικό πηγάδι. μπορείτε να δείτε ένα κατατοπιστικό σχήμα στο http://www.cnn.com/2010/TECH/innovation/07/06/oil.ocean.mystery/index.html
Θα τελειώσει έτσι η διαρροή??? η απάντηση είναι πολύ απλά ΟΧΙ ακόμα και να πετύχει η προσπάθεια αυτή η διαρροή δεν θα σταματήσει τελείως μέχρι το κοίτασμα να εξασθενήσει πολύ. Βέβαια για να λέμε τα πράγματα όπως είναι αυτό δεν είναι κάτι το φοβερό αν σκεφτούμε ότι μικροποσότητες πετρελαίου χάνονται κάθε μέρα από αντίστοιχες αντλήσεις.
No comments:
Post a Comment