Αποτελεί το πιο γρήγορο μεταφορικό μέσο στις μέρες μας.Ο λόγος για το αεροπλάνο που οφείλει την υπαρξή του στους αδερφούς Ράιτ,οι οποίοι πραγματοποιήσαν το 1903 την πρώτη πτήση διαρκείας με μηχανοκίνητο αεροπλάνο,που μπορούσαν να ελέγχξουν πλήρως.Αν και κανείς δε μπορεί να αμφισβητήσει τη χρησιμότητα του αεροπλάνου,τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες είναι οι φωνές εκείνων που ισχυρίζονται ότι το συγκεκριμένο μεταφορικό μέσο επιβάλλεται να γίνει οικολογικότερο.Και όχι άδικα.Ενδεικτικά να αναφέρουμε μερικά στοιχεία που καταδεικνύουν αυτό το γεγονός.
- Ένα αεροπλάνο εκπέμπει κατά μέσο όρο 140 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο και ανά επιβάτη,τη στιγμή που η αντιστοιχία για το αυτοκίνητο είναι 100 γραμμάρια.
- Οι αεροπορικές πτήσεις εκπέμουν 10 φορές περισσότερα αέρια του θερμοκηπίου από τα τρένα και 190 φορές από τα πλοία.
- Η αεροπορία παράγει το 15% των αερίων του θερμοκηπίου.
- Μια πτήση μετ΄επιστροφής Λονδίνο-Φλόριδα εκπέμπει όσο διοξείδιο του άνθρακα όσο η μέση μετακίνηση με αυτοκίνητο ανά έτος.
- Οι εκπομπές ρύπων σε υψηλό υψόμετρο επηρεάζουν το περιβάλλον 2,7 φορές περισσότερο από αυτές του εδάφους.
Υπάρχει όμως και η άλλη όψη του νομίσματος,η οποία δείχνει πως η προσπάθεια των επιστημόνων και των μηχανικών για καθαρότερο περιβάλλον,έχει ενταθεί τα τελευταία χρόνια,με ανάπτυξη διαφόρων projects.Στο πλαίσιο λοιπόν αυτού του θέματος,θα παραθέσουμε μερικά παραδείγματα αεροσκαφών που ΄΄σέβονται΄΄τους αιθέρες!Τα αεροπλάνα αυτά είτε χρησιμοποιούν οικολογικότερα καύσιμα,είτε είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να μειώνεται σημαντικά η κατανάλωση τους,ή κινούνται με ηλιακή ενέργεια.Συγκεκριμένα έχουμε:
Sax-40:Είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας των επιστημόνων των πανεπιστημίων MIT και Cambridge.Το αθόρυβο αυτό αεροσκάφος μπορεί να μειώσει τις εκπομπές ρύπων και να περιορίσει σημαντικά την ηχορύπανση.Τα φτερά και η άτρακτός του ενοποιούνται για να συγκροτήσουν έναν ενιαίο ευρύχωρο κορμό.Με αυτόν τον τρόπο είναι πιο αεροδυναμικό από τα συμβατικά αεριωθούμενα.Αυτό σημαίνει ότι απαιτεί 25% λιγότερα καύσιμα.Το ριζοσπαστικό αυτό σχέδιο του Sax-40 μειώνει σε σημαντικό βαθμό το θόρυβο κατά την προσγείωση και την απογείωσή του.Να σημειωθεί ότι αρωγοί στην προσπάθεια των δύο κορυφαίων πανεπιστημίων είναι η Boeing η British Airways και η DHL.
HB-SIA:Αποτελεί δημιούργημα των ειδικών της ομάδας Solar Impulse της Πολυτεχνειακής Σχολής της Λωζάννης.Το HB-SIA είναι ένα μονοθέσιο αυτόνομο αεροπλάνο ικανό να παραμείνει στους αιθέρες για μέρες καθώς τροφοδοτείται αποκλειστικά και μόνο με την ενέργεια του ήλιου που αντλεί από τους ηλιακούς συλλέκτες με τους οποίους είναι καλυμμένη η επάνω επιφάνεια των φτερών του,που έχουν άνοιγμα ίσο με αυτών των φτερών ενός Airbus A340.Παρά το μεγάλο του μέγεθος το αεροπλάνο αυτο δεν ξεπερνά τους 1,6 τόνους καθώς είναι κατασκευασμένο από ίνες άνθρακα.Λόγω αυτού,μπορεί να πετάξει στα 28.000 πόδια με μέση ταχύτητα 70 χιλιόμετρα την ώρα.Πίσω από τις επιδόσεις του,κρύβονται 4 ηλεκτροκινήτητες 10 ίππων καθώς και μπαταρίες λιθίου που ζυγίζουν 400 κιλά.Στόχος των ερευνητών είναι ο γύρος του κόσμου!
Sunseeker ΙΙ:Μέχρι τα τέλη του 2008 αποτελούσε το μοναδικό ηλιακό αεροσκάφος που θα μπορούσε να ταξιδέψει,ενώ σήμερα μετρά τις περισσότερες ώρες πτήσεις από κάθε άλλο ανταγωνιστικό αεροσκάφος.Αποτελεί τον απόγονο του Sunseeker I,δημιούργημα της αμερικάνικης εταιρίας Solar Flight,το οποίο κατασκευάστηκε το 2002.Στο πρώτο αυτό μοντέλο οι μηχανικοί της εταιρίας αναβάθμησαν τον κινητήρα,αύξησαν το μήκος των φτερών,βελτίωσαν τις μπαταρίες λιθίου και τα ηλεκτρονικά συστήματα,ενώ τέλος υπήρξε μια μετατροπή της ουράς.Το αεροπλάνο αυτό εκπέμπει φυσικά μηδενικούς ρύπους.
^
Hy-Bird:Αν και βρίσκεται ακόμη σε πειραματικό στάδιο το Hy-Bird αποτελεί την πολλά υποσχόμενη απόπειρα της γαλλικής εταιρίας Lisa Airplanes.Συνδυάζοντας την ηλιακή ενέργεια με αυτή του υδρογόνου οι δημιουργοι του αεροπλάνου αυτού κατάφεραν να κρατήσουν το μέγεθος ενός μέτριου αεροπλάνου αναψυχής,διατηρώντας ωστόσο το βάρος του σε λογικά επίπεδα.Λόγω του συνδυασμού της ηλιακής ενέργειας και του υδρογόνου,το μέγεθος του Hy-Bird είναι φυσιολογικό,σε αντίθεση με τα προηγούμενα οικολογικά αεροπλάνα. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ερευνητών,το αεροσκάφος αυτό θα φέρει φτερά μήκους 15 μέτρων,θα ζυγίζει 850 κιλά,ενώ χάρη στη μπαταρία καυσίμου θα μπορεί να πετάει μέρα νύχτα.
Αν και βρισκόμαστε πολύ μακριά από την εποχή όπου τα αεροσκάφη θα είναι εντελώς φιλικά προς το περιβάλλον,κινούμενα με ηλιακή ενέργεια και υδρογόνο,ικανά να μεταφέρουν εκατοντάδες επιβάτες,οι προσπάθειες αυτές αποτελούν οιωνοί ενός ΄΄πράσινου΄΄ περιβάλλοντος.
No comments:
Post a Comment