Monday, 3 May 2010

Πράσινα πλοία=>καθαρές θάλασσες


Πρόσφατα γίναμε μάρτυρες μιας ακόμη τεράστιας οικολογικής καταστροφής με την έκρηξη της δεξαμενής άντλησης πετρελαίου στον κόλπο του Μεξικό.Οι επιπτώσεις που προκάλεσε η εξάπλωση της πετρελαιοκηλίδας στο θαλάσσιο πλούτο της κεντρικής Αμερικής ήταν οδυνηρές και δυστυχώς συνεχιζόμενες.Ανάλογα ατυχήματα βεβαίως,είχαν συμβεί και στο παρελθόν όπως για παράδειγμα η βύθιση των tankers Exxon Valdez και Prestige στην Αλάσκα και στην Ισπανία αντίστοιχα.Ενδεικτικά να αναφέρουμε πως η ναυτιλία εκτιμάται ότι ευθύνεται για το 1,4-4,5% της παγκόμιας εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα,ενώ τα εμπορικά πλοία παράγουν περισσότερο διοξείδιο του θείου απ'όλα τα αυτοκίνητα και της νταλίκες του κόσμου!Επειδή όμως κάθε νόμισμα έχει δύο όψεις,έτσι και στην περίπτωση μας,όλο και περισσότερα είναι τα ναυπηγεία τα οποία έχουν στα σκαριά τους,την κατασκευή πλοίων τα οποία χρησιμοποιούν ως μέσο πρόωσης ανανεώσιμες μορφές ενέργειας,με κυριότερες αυτών την αιολική και την ηλιακή ενέργεια.Μερικά παραδείγματα eco-friendly πλοίων βρίσκονται παρακάτω:

Orcelle:Η συμβολική ονομασία του παραπέμπει σε ένα είδος δελφινιού εν ονόματι Irrawandi το οποίο βρίσκεται υπό εξαφάνιση.Πρόκειται για ένα επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο Ro-Ro,το οποίο για την κίνησή του θα χρησιμοποιεί την ηλιακή ενέργεια η οποία θα συλλέγεται μέσω τεράστιων ιστίων panels και τα οποία θα εκμεταλλεύονται ακόμη και την αιολική ενέργεια,λειτουργώντας ταυτόχρονα και ως πανία!Ακόμη θα εκμεταλλεύονται και την ενέργεια των κυμμάτων.Να σημειωθεί ότι η μισή ενέργεια του πλοίου θα παράγεται από fuell cells,η οποία αποτελεί την πλέον ραγδαία αναπτυσσόμενη ΄πράσινη΄ τεχνολογία.Το Orcelle έχει μήκος 270 μέτρων,μπορεί να μεταφέρει με άνεση 10.000 οχήματα,ενώ η υπηρεσιακή του ταχύτητα φτάνει τους 15 κόμβους.

Planetsolar:Πρόκειται για το μεγαλύτερο ηλιακό πλοίο το οποίο κινείται εξ΄ολοκλήρου με ηλιακή ενέργεια!Το τριανταενός μέτρων τύπου Catamaran πλοίο διαθέτει πλευρικά πτερύγια τα οποία ενισχύουν την ευστάθειά του,500 τετραγωνικά μέτρα ηλιακών συλλεκτών στο κατάστρωμα του,αλλά και πάλλευκο πιλοτήριο στο μέσο της υπερκατασκευής.Το Planetsolar έχει εκτόπισμα 60 τόνων,μπορεί να φιλοξενήσει μέχρι 50 επιβάτες πλέοντας ταυτόχρονα με ταχύτητα 15 κόμβων.Το πρωτότυπο αυτό πλοίο κατασκευάστηκε από το ναυπηγείο Knierim Yacht Club του Κιέλου,καθελκύθηκε μόλις τον προηγούμενο μήνα και οι κατασκευαστές του έχουν ως στόχο τον περίπλου της Γης σε 140 μέρες μέσα στο 2011.

MV Beluga:Το φορτηγό αυτό πλοίο κινείται με αιολική ενέργεια.Στηρίζεται στην τεχνολογία Skyskails(ουράνια ιστία),όπου το πλοίο ρυμουλκείται από κομπιούτερ αετούς!Τα ιστία αυτά μπορούν να μειώσουν την κατανάλωση καυσίμου από 30 έως 50% ανάλογα βεβαίως με τους ανέμους που πνέουν.Το MV Beluga καθελκύθηκε στο Αμβούργο στο τέλος του 2007.Το πιο σημαντικό είναι ότι η τεχνολογία Skyskails μπορεί να εφαρμοστεί σε περίπου 60.000 από τα 100.000 ανεξαρτήτου τύπου πλοία,που είναι καταγεγραμμένα στον κατάλογο της Lloyds.Αν το εγχείρημα του μηχανικού-εφευρέτη των Skyskails,Στέφαν Βράγκε πετύχει,εκτιμάται ότι οι εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα θα μειωθούν κατά 142 εκατομμύρια τόνους ετησίως,ποσότητα αντίστοιχη του 15% των συνολικών εκπομπών στη Γερμανία.

Vicking Lady:Το πρώτο εμπορικό πλοίο που κινείται με υγροποιημένο αέριο αντί του ρυπογόνου πετρελαίου.Εκτιμάται ότι σύντομα η εν λόγω τάση θα κυριαρχήσει στην παγκόσμια αγορά.Κατασκευάστηκε από Νορβηγούς,η μηχανή του είναι πιο οικονομική από τις συμβατικές που καίνε μαζούτ,οι εκπομπές των καυσαερίων είναι αμελητέες,ενώ εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός ότι με μια απλή μετατροπή μπορεί να χρησιμοποιήσει βιοκαύσιμα(παλαιότερο θέμα στο blog).

Παρόλο που βρισκόμαστε πολύ μακριά από την εποχή όπου τα πλοία θα χρησιμοποιούν απολύτως φιλικές ως προς το περιβάλλον μορφές ενέργειας,τέτοιες προσπάθειες όπως οι παραπάνω είναι αξιέπαινες.Να σημειωθεί ακόμη πως τα φωτοβολτα΄ι΄κά στοιχεία μειώνουν την κατανάλωση καυσίμου κατά 6,5%,ενώ η συνολική ημερήσια εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα μειώνεται κατά 1-2%.Βεβαίως το κόστος τέτοιων πλοίων είναι συνύθως κατά πολύ μεγαλύτερο από το αντίστοιχο των συμβατικών,γεγονός που σε περίοδο οικονομικής κρίσης θέτει στις ναυτιλιακές εταιρίες το εξής ερώτημα:Θέλουμε καθαρότερο περιβάλλον ή ελαχιστοποίηση του κόστους κατασκευής;

1 comment:

  1. Ενδιαφέροντα όλα τα παραπάνω "πράσινα" πλοία που δείχνουν το δρόμο προς το μέλλον. Πιστεύουμε ότι σύντομα θα δούμε και άλλες εφαρμογές των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και ειδικότερα της ηλιακής ενέργειας...



    http://www.lagiplan.gr

    ReplyDelete